keskiviikko 29. toukokuuta 2013

mielipidepostaus: varusteratsastus

Kingsland, HV Polo, B Vertigo, CRW....... Mitä näitä nyt on.. Kalliita ja ei niin kalliita ratsastusmerkkejä löytyy vaikka millä mitalla ja aivan eri hintaluokissa. Osa ratsastajista suosii ainoastaan laadukkaita, kalliita merkkejä ja osa pukeutuu juuri sellaisiin vaatteisiin, joissa olo tuntuu hyvältä.

Keskusteluja löytyy hurjasti siitä, onko varusteratsastuksessa järkeä ja miksi ratsastusvarusteisiin täytyy laittaa rahaa niin, että pankkitilit huutavat tyhjyyttään. Eikö olisi paljon helpompaa käyttää halvempia varusteita, jotka aivan samalla tavalla sopivat ratsastukseen, mutta niihin ei ole brodeerattu KL:llää, joka nostaa hintaa parhaimmillaan lähemmäs sadalla eurolla?
Jos totta puhutaan, en yksinkertaisesti ymmärrä miksi siitä, millaisia ratsastusvarusteita kukakin käyttää, tehdään niin iso haloo ja spekuloidaan joko haukkuen tai ihaillen. Onko se juurikin sitä, että vedetään tässäkin tapauksessa paljon puhuttu kateellisuuskortti esiin ja kateelliset puhuvat suunsa puhtaaksi rikkaampien vaatteista joihin itsellä ei ole varaa, vai onko ratsastusmaailma vain niin p*skaa puhuvaa kansaa, että kaikkea täytyy ns. väkisin arvioida?





















En ole itse koskaan ollut varusteratsastaja. Johtuneeko siitä, että olen aloittanut ratsastamaan naapurin shetlanninponilla yksityistallilla, jossa kukaan ei pukeutunut muihin kuin verkkareihin ja kumisaappaisiin. Siirryttyäni ratsastuskouluun, en myöskään siellä nähnyt koskaan kenelläkään kalliita ja superhienoja varusteita. Kaikki kulkivat tavallisissa ratsastushousuissa, yksivärisessä pitkähihaisessa ja vaelluskengiltä näyttävissä kengissä. Ratsastusvarusteet eivät silloin olleet vielä juttu eikä ketään katsottu arvioivalla silmällä.

Tästä tullaankin siihen, kuinka nykymaailma on muuttunut omasta mielestäni huonompaan suuntaan koskien lähinnä ihmisten asennetta. Nuoremmat ja nuoremmat vaativat vanhemmiltaan hienoja ratsastusvaatteita ja se, minkälaisena tallilla voi näyttäytyä, on muodostunut suuremmaksi kynnykseksi. Tiedän muutamia tapauksia, joissa tyttö on lopettanut ratsastamisen ja tallilla käymisen ihan vain siitä syystä, että tunsi olonsa rumaksi käyttäessään itse halpoja kamoja, kun muut ovat kulkeneet Kingslandin vaatteet päällä. Tätä ei satu ainoastaan hevospiireissä, vaan myös esimerkiksi kouluissa tai kaupungille lähtiessä. On erittäin huolestuttavaa, miksi maailma on kääntynyt tähän ja miksei voida liikkua sellaisissa vaatteissa, joissa tuntee olonsa hyväksi, vaan täytyy potea huonoa omatuntoa tai heikkoa itsevarmuutta itsestään. Sellainen tietynlainen huolettomuus on kadonnut kokonaan.


Itse ostan ratsastusvarusteitani monista eri liikkeistä. Voin hyvällä itsevarmuudella sanoa, että monet ratsastusvarusteistani on ostettu ihan Prisman hyllyltä tai sellaisesta tavaratalosta kun Puuilo. Molemmista kaupoista löytyy aivan loistavasti ratsastukseen sopivia varusteita, eikä hinta todellakaan ole päätähuimaava. Monista ratsastushousuistani olen pulittanut 30-50€, mikä on vähän ratsastushousuista.
Toki moni nykyinen hevosvaate on Hööksiltä tai Horzelta, mutta ihan vain siitä syystä, että ne ovat hevoskauppoja ja siellä luonnollisesti on monipuolisempi tarjonta. Yksi Kingslandin takki minulta kyllä löytyy, ja senkin sain syntymäpäivälahjaksi tallikavereiltani. Muutoin itselläni ei olisi siihen ollut varaa! Ratsastusvaatteita valitessani kiinnitän huomiota ensin ulkonäköön, sen jälkeen materiaaliin ja hintaan. Jos väri ja materiaali näyttävät miellyttävältä eikä hinta ole korkea, otan vaatteen sovitukseen. Jos se tuntuu ja näyttää hyvältä ja ennenkaikkea mulla on varaa tuotteeseen, kiikutan sen kassalle.

....Huomasitteko? En maininnut missään vaiheessa katsovani vaatteen merkkiä. Se on siis minulle viimeisin asia, jonka tarkastan. Jos olen kaverin kanssa shoppailemassa hevosvaatteita, moni kysyy "minkämerkkinen toi on?". Se merkki tuntuu kiinnostavan hyvin monia, kun itse en edes muista kiinnittää asiaan mitään huomiota!

Haluaisin kysyä teiltä lukijoilta, mikä näissä merkkivaatteissa maksaa? Onko esimerkiksi Kingslandin vaatteet kalliita sen takia, että ne oikeasti ovat laadullisesti erinomaisia, vai maksaako se vain merkin vuoksi? Saako Kingslandin tasoisia vaatteita halvemmalla vaikka päivittäistavarataloista?
Nämä kysymykset ovat askarruttaneet mieltäni pitkään ja olisi kiva saada vastauksia. En itse koskaan ole nimittäin perehtynyt näihin kalliisiin merkkeihin, koska itselläni niihin ei ole varaa enkä koe tarvitsevani tallilla kalliimpia vaatteita.


Olette kyselleet multa usein varsinaista mielipidettä varusteratsastajiin. Mulle varusteratsastajat ovat täysin okei, enkä koskaan kiinnitä huomiota ratsastajien varusteisiin. Jos olen kilpailuissa, keskityn ratsukossa kaikkeen muuhun kuin siihen, mitä ratsukolla on päällä. Jos nyt satun huomaamaan, että jollakin tytöllä on Kingslandin tai HV Polon ratsastuspaita päällä, en leimaa häntä rikkaaksi. Vasta, jos koko ratsukko on vuorattu täyteen blingblingiä ja kalliita merkkejä, kyseenalaistan että hänellä kyllä selvästi on varaa.
On jotenkin kovin vaikea kirjoittaa varusteratsastuksesta, koska en ihan tosissani ole koskaan keskittynyt kyseiseen asiaan. Yksinkertaisesti: minua ei haittaa varusteratsastajat! Se on jokaisen oma asia miten pukeutuu, eikä kenenkään kuuluisi arvostella toisten pukeutumista. Olisi niin ihanaa, että kaikki voisivat kulkea omana itsenään itsevarmoina ja ylpeinä, oli sitten päällä ne Nokian mustat kumisaappaat tai neljänsadan euron estesaappaat. Uskaltakaa olla omia itsejänne!

Olisi kiva kuulla teidän lukijoiden kertomuksia; millaisia ratsastusvaatteita itse käytätte? Kuinka paljon mietitte ennen tallille lähtöä, mitä sitä pukisi päälle? Omistatteko kalliita vai halpoja ratsastuskamoja ja missä yleensä käytte shoppailemassa hevostavaroita?

62 kommenttia:

  1. Kiva postaus :)
    Sun blogi on tosi kiva ja täältä jaksaa aina lukea kaikki tekstit mielenkiinnolla!

    VastaaPoista
  2. Minä ratsastin vuoden nokian saappaissa verkkareissa. Sain ensimmäiset ratsastussaappaani serkultani, koska hänellä oli jääny ne kaappiin lojumaan. Ratsastushousut ostin maxista 50 eurolla kun olin ratsastanut jonkun vuoden. Samoihin aikoihin sain ensimmäiset turvakärkikengät ja nämäkin vain siksi, että iso hevonen käveli jalkani päältä ja minulle jäi pienimuitoinen kammo hoitaa isoa hevosta jos varmaani eivät olleet suojatut. Ratsastushanskoja minulle ei ikinä ole ollut! Käytän normaaleja puutarhahanskoja jotka ovat toimineet hyvin sekä näyttävät suurimmaksi osaksi samanlaisilta kuin muiden tallilaisten hanskat. Talveksi minulla on ihan kolmisormiset ratsastushanskat, mutta en tiedä merkkiä, koska MINUA EI KIINNOSTA. Kypäräkään ei ollut lähellekään 100 euroa, koska sain hyvän kypärän uutena ja halvemmalla kuin samanlaisen kypärän jossa on vähän blingiä ja jonkun merkin logo.

    En näe mitään tarvetta kytätä ratsastusvaatteiden merkkejä. Nokian kumisaappaissa oli paljon parempi ratsastaa kun ratsastussaappaissa.

    VastaaPoista
  3. mä oon ostanut suurimman osan mun ratsastuskamoista esim. prismasta, koska sieltä saa esimerkiksi mountain horsea halvalla, ja ne on hyvälaatusia ja mukavia päällä. Mulla on kingslandin kisahousut, mutta ostin ne koska ne maksoivat alennuksessa 80e, ja olivat hyvät PÄÄLLÄ, en merkin takia (:

    VastaaPoista
  4. nyt on pakko sanoa, että merkki kyllä kiinnostaa! mutta lähinnä sen takia, että tietää mitä odottaa. esim. hevosen varusteista voi aika pitkälle arvioida, mitä kannattaa ostaa, kun tietää mitä merkkiä ne ovat (esim. mitkä huovat istuvat satulan kanssa hyvin ja mitkä loimet eivät mahdu hevoselle itkemälläkään). omissa varusteissa sitten tiedän, että kun etsin CO:n kypärän, löydän päähäni sopivan muotoisen. tai vastaavasti roeckelin hanskat ovat täydelliset käsiini tai että kinglandin sukat ovat parhaimmat, mutta hajoavat niin nopeasti, ettei niihin kannata rahojaan tuhlata :)

    VastaaPoista
  5. Suurinpiirtein kaikki ratsastus kamppeeni ovat horzelta tai hööksiltä. Tykkään kingslandista ulkonäolliseti koska oon aina pitäny semmosista isoista ja vaakunamaisista logoista :) itelle on ihan sama mitä merkkiä tuote on :)

    VastaaPoista
  6. kiva postaus :)Mäkään en oo koskaa ymmärtäny noita muoti merkki ratsastuskamoja. Ite oon ostanu kypärän, kengät, sukat ja ratsastushousut kärkkäiseltä, hanskat sain joskus pollux paketista ja muutama raippani on ostettu käytettynä kaverilta :D enkä kyllä kertaakaan oo kiinnittänyt huomiota vaatteini merkkeihin eikä mua oikein kiinnosta muidenkaan ratsastustavarat.

    VastaaPoista
  7. Hyvin kirjotettu ja kiva postaus :)
    Kun mä käyn ostamassa jotain, en katso merkkiä. Mulle on yhdentekevää mikä se on, kunhan esim. housut ovat mukavat päällä, ne on hyvää materiaalia ja näyttävät/tuntuvat kestäviltä.
    Minua ei kyllä itsellä ole mitään varusteratsastajia vastaan, he pukeutuvat miten haluavat ja minä pukeudun miten haluan :)

    VastaaPoista
  8. oon saanut lähes kaikki kamppeeni muilta. pieneksi jääneitä, turhia tai tarpeettomia. Mulle on aivan sama miltä tallilla näytän, ostan muutenkin mieluummin hevoselleni kuin itselleni.

    En ole ikinä ollut mikään varusteratsastaja, enkä muutenkaan ole mennyt takuuseen esim. KL:n hinta-laatu suhteesta ja jos totta puhutaan ei mulla olisi edes varaa! käytän ne vähäiset rahani johonkin tarpeeelliseen sitten. Yhdet ainoat kalliimmat housut mulla on, ja nekin oli pakko ostaa vain sikisi että olivat ainoat sopivan kokoiset housut ja olin metsästänyt itselleni _toisia_ ratsareita jo lähemmäs vuoden. Meillä seisoo kaksi omaa hevostan tallissa, ja ratsastan joka päivä. Olen kuitenkin selvinnyt vuodesta toiseen vanhoilla huppareilla ja yksillä ratsastushousuilla.

    Laittaa vähän miettimään miten ne ihmiset joilla esim. housuja on enemmän tekee niillä kaikilla :D Mulla on ainakin parempaakin ostettavaa kuin merkkivarusteet. Puuilon ratsarit jyrää hehe :D

    VastaaPoista
  9. Tosi kiva postaus! Minäkin olen sitä mieltä, että sillä merkillä ei ole yhtikäs mitään väliä. Enkä myöskään kiinnitä siihen koskaan huomiota.
    Kirjotat tosi hyvin tätä blogia ja tekstit ovat kiinnostavia!:)

    VastaaPoista
  10. itsekkään en välitä minkä merkkinen vaate on jos se vaan on kivan oloinen mun mielestä kl:n vaatteiden hinnat riippuu kyllä siitä merkistä saman materiaalin paitoja löytyy vaikka prismasta mutta ilman kl:n merkkiä jolloin se ei houkuta monia ihmisiä minulle on ihan sama menenkö kisaan seppälän t-paita vai kl:n t-paita päällä samoiltahan ne näyttää tallilla viidyn parhaiten lökäreissä jos en ratsasta ja perus t-paidassa vaatteet kuitenkin menisi likaiseksi melkein kaikki ratsastus vaatteni on hirzen merkkisiä:)

    VastaaPoista
  11. Yleensä käytän ihan vaan sellaisia ratsastusvaatteita jotka tuntuu hyvälle päällä.Nytkin minulla on horzen ratsastushousut,ja ovat todella hyvät,istuvat täydellisesti minulle.Enkä mä kyllä paljoa mieti mitä päälleni puen,kuhan tuntuu hyvältä nii se on pääasia.Mulla on kaikki jotain horzen ja hööksin tuotteita,ja aivan hyviä ovat.Eivät siis mitään kalliita :)

    VastaaPoista
  12. Täyttä asiaa! Kingslandin vaatteet ei käsitykseni mukaan edes ole niin laadukkaita mitä hinnan perusteella voisi luulla... Itse käytän ratsastaessa ihan perus huppareita ja t-paitoja jotka on ostettu tavallisista vaatekaupoista :D ei ne ratsastusvarustekaupoista ostetut paidat sovellu mitenkään paremmin ratsastukseen...

    VastaaPoista
  13. Kiva postaus! Itse tykkään esim eskadronin suojista hevosille, tuntuu hyvältä hevosen jalkaan, tarrat pysyy vaikka on kovassa käytössä ja todella hyvin kestää, vähän naarmuja tullut ei muuta! Kestävää materiaalia.(:

    Myönnän omistan enimmäkseen kalliita ratsastusvarusteita, ostan ne Lappeenrannasta Horsecare Cornerista, koska se on sponsorini, ja saan alennuksia. En joudu pulittamaan koko summaa koskaan. Kingsland on tuttu merkki, esim housut, huppari ja liivi löytynee, muutakin.. Mutta esim housut, en ole koskaan ratsastanut niin hyvältä tuntuneissa housuissa! Tietysti on myös kivannäköiset, ihan sama minkä merkkiset.. Hinta oli kova, muttei enään niin kova kiitos alennus. Jos minulla ei olisi tätä sponsoria, ei minulla läheskään puolia tavaroistani minulle tai hevoselle olisi.


    Löydän myös kisa"kojuista" paljon hyviä halpoja tuotteita, mitä ostella ja käytän. Minulla on siis myös paljon halpoja ja merkittömiä ja HYVIÄ tuotteita.(:

    Ihan sama mitä ratsukolla on päällä esim kisoissa tai treeneissä, se miltä yhteistyö ja ratsastus muuten sujuu on tärkeää, rahalla ei hevosen kunnioitusta ja luottamusta osteta.. Tai ratsastustaitoja ei rahalla osteta.(:

    VastaaPoista
  14. Mäkään en oo niinkään varusteratsastaja. Käyn yksityistallilla, jossa voi viilettää ihan niissä kumisaappaissa ja sadehousuissakin huoletta. Joskus jos jaksaa paneutua (mikä on melko turhaa) sitä tulee kuitenkin katseltua että vaatteet sopivat jotenkuten yhteen (=samansävyinen paita+sukat).
    Usein tulee shoppailtua Horzen kamoja, niitä kun on tarjolla miltei naapurissa:D Lisäks siis mulla on ihan siis tallikäytössä H&M kympin tennareita ja H&M pitkähihaisia yms. eiheppamerkkisiä vaatteita. KL en omista, eikä oo kokemusta, mutta näistä kalliimmista merkeistä Pikeurilta on jotakin, ihan hyväksi havaittua, mutten nyt tiedä ovatko esim. ratsastushousut mitenkään huomattavasti laadukkaampia kuin kaverini lähes vastaavanlaiset softshellit Horzelta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. HaloRider on muuten hiton hyvä kypärä! 50€ ja erittäin hyväksi havaittu!

      t. sama ano^^

      Poista
    2. Mulla oli Halo Rider, ja ostin CO:n, niin en vaihtaisi takaisin ! Kun omistaa molemmat niin tajuaa, että CO on kallis mutta ihan sairaan hyvä päässä, ikinä en oo parempaa päässä pitäny!

      Poista
  15. Mulla on paljon halpoja vaatteita, mutta omistan myös merkkivaatteita. On kivaa ostaa merkkituotteita, mutta jos halvempi vaate tuntuu mukavemmalta, ostan tietysti sen! Tää sun postaukses asiasta oli tosi kiva, mä oon ihan samaa mieltä sun kanssas:))

    VastaaPoista
  16. Ite ostan horzelta, hööksistä, prismasta ja agri marketista. Näistä kaupoista saa halpoja ja kestäviä varusteita. En osaa edes kuvitella päälläni joku KL paita tai KL sukat :D tai ponillani yli sata euroa maksavat suitset.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikä niitten sukkien ulkonäöllä oo välii ei ne kuitenkaa saappaan läpi näy

      Poista
  17. oon aina ollu ihan pihalla merkeistä, enkä ikinä tiiä minkä merkkiset vaatteet mulla on :D

    VastaaPoista
  18. Itse en omista yhtäkään ns. merkkivaatetta. Katson enemmänkin vaatetta vaattena, enkä niinkään sitä merkkiä. Tottakai vähän kalliimmat tuotteet on yleensä vähän kestävempiä, mutta kyllä niistä halvemmistakin hyviä löytyy nimimerkillä kokemusta on!
    Jos nään jollakin juuri esim kingslandin vaatteita huomaan sen kyllä, mutta en heti leimaa sitä rikkaaksi lellipennuksi. Voihan se olla, että hän on saanut sen esim. synttäri/joululahjaksi tai säästänyt itse siihen rahaa. Minulle on aivan sama mitä vaatteita kukakin tallilla käyttää, enkä todellakaan valitse seuraani sen mukaan minkälaisia vaatteita henkilö käyttää!
    Ostan yleensä ratsastusvaatteni hööksistä, horzesta tai agri-marketista, mistä löytyy horzen vaatteita ja yleensä vielä tarjouksesta!

    VastaaPoista
  19. No kyllähän se niiin on että laatu maksaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Köyhällä ei ole varaa ostaa huonoa!"

      Poista
  20. Allekirjotan täysin tuon asenteiden muuttumisen nykyaikana, jotenkin tuntuu että nykyään ollaan liian usein niin pinnallisia, arvostelevia ja tuomitsevia. Kun ostat KL-logolla varustetun vaatekappaleen saat enemmän hyväksyntää merkkitietoisilta ihmisiltä. Jos satut ostamaan vastaavan tuotteen CRW-logolla, katsotaan sua pitkin nenänvartta. Tosiaan, ei saa yleistää kyllähän niitä kalliita merkkejä on joissa hintalaatu-suhde oikeasti kohtaa ja tuotteet on ihan hintansa arvoisia. Mutta tosiasia on sekin, että suuressa osassa merkkivaatteista ihmiset maksavat logosta, eivät laadusta. Kingslandin tuotteissa hyviä
    esimerkkejä jos etsitään vaatteita joissa hinta pilvissä ja laatu täsmälleen sama kuin tarjoustalon alelaarista kaivetuissa vaatteissa.

    VastaaPoista
  21. Itse olen tällä hetkellä erittäin tarkka siitä laitanko nuhjuisen viisi vuotta vanhan t-paidan vai siistin aika uuden, koska ihastus asuu tallin naapurissa ja hänet tulee nähtyä tosi usein. Aika tyhmää mutta minkäs teet.. :D tää oli hyvä postaus ja sun blogia on kiva lukee :)

    VastaaPoista
  22. Mulla ei todellakaan ole varaa näihin kalliisiin merkkeihin. Ostin juuri hetki sitten kalleimmat minulla koskaan olleet ratsastushousut, ne taisivat maksaa 80€, minulle tuo summa oli aika kova. Merkkiä en kyllä tosiaan katsonut housuja sovittaessani, ne housut olivat mukavat jalassa ja kivannäköiset, myöhemmin huomasin, että ne olivat CRWn. Merkillä ei kyllä ole yhtään mitään väliä.

    Pakollinen ostos oli myös uusi kypärä, kun edellinen meni putoamisen johdosta rikki, kypärä maksoi kai 60€ ja sekin summa oli aika suuri, kun edellinen taisi olla Prismasta 40€ hankittu. :D Ja syntymäpäivänäni sain lahjaksi myös elämäni ensimmäiset ratsastussaappaat, sain ne vanhemmiltani yhteisenä lahjana, enkä saanut heiltä muuta, saappaat maksoivat muistaakseni 170€ ja se on kyllä todella suuri summa. Olen hyvin kiitollinen siitä lahjasta ja pidänkin saappaista todella hyvää huolta. :D

    Voi olla, että ostaisin näitä merkkivaatteita, jos rahaa löytyisi enemmän. Kuitenkin, jos haluan jotain muitakin vaatteita ratsastusvaatteiden lisäksi, täytyy minun ostaa näitä halvempia merkkejä. En usko, että merkkivaatteet ovat laadultaan mitenkään hirveästi parempia.

    Mutta jokainen ostakoot juuri sellaisia ratsastusvarusteita kuin itse haluavat! Ei minua kiinnosta, miltä ihmiset siellä tallilla tai hevosen selässä yllään pitävät, kyllä esimerkiksi kisoissa kiinnitän enemmän huomiota ratsukon suoriutumiseen kuin siihen, mitä heillä on yllään. ;)

    VastaaPoista
  23. Mulla ei oo mittän oikeesti ratsastukseen tarkotettuja varusteita, paitsi kypärä. Sekin Horzen halvin malli. Ratsastan Nokian kumppärit ja verkkarit jalassa ja normi paita/takki päällä. ;)

    VastaaPoista
  24. Minulla on just nyt mm. kl takki (kirpparilta), gpa (kirpparilta + mountain horsen saappaat.
    Ei ne merkit siinä ainakaan minulla ole tärkeitä. Tuotteet nyt vaan ainakin minun kohdallani istuvat hyvin päälle ja ovat kestäviä!
    Onhan toki niitä joille vaan merkki maksaa..

    VastaaPoista
  25. mä ainakin ostan paljon mielummin merkkikamaa kuin halvempaa. esim minulla on ollut crw housut käytössä puoli vuotta - ne ovat venyneet ja saumat irtoavat ja housut ei ole hirmu mukavat jalassa. nykyään minulla on equilinen housut, jotka on tosi kestävät ja mukavat.

    kingslandin hehkutusta mäkään en oikein ymmärrä. joo, mulla on jonkinverran sen huppareita mutta vaan sen takia että ne näyttävät kivoilta ja istuu hyvin, eli ei pelkän merkin takia. mielestäni kl hupparit on ehkä vähäsen mukavampia mitä esim hööksin..

    jollette nyt saisi minusta sellasta kuvaa että olen merkkikmoihin vuorattu ihminen, vaikka kyllä olen. suurin osa ratsastuskamoistani on vanhoja, n 3 v ikäisiä. ne keatävät jokapäiväisen käytön todella hyvin koska ovat laadukkaita. tämän olen itse todennut ja ainakin aion pitää kiinni siitä. mielummin ostan kerran kallista ja laadukasta kuin monta kertaa halpaa ja huonompilaatuista! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minullakin on ratsastuskamat kestäneet tosi kauan, vaikkeivat vain mitään merkkiä olekaan, tärkeintä on huolehtia niistä oikein ;D esim housuja kun ei pese liian usein, tuulettelee vaan, niin eivät ne niin kulumaan pääse samalla tavalla, kuin jos pesee niitä kokoajan :)

      Poista
  26. Pakko myöntää, että kyllä sitä tulee mietittyä tallille lähtiessä vaatevalintoja. Jos olen menossa tallihommiin, otan kaapista ne "rönttävaatteet", mutta ratsastustarkoituksessa pyrin pukeutumaan siististi ja yhdenmukaisia värejä jne käyttäen. Kiinnitän myös paljon huomiota varusteideni merkkeihin, niin omissa ratsastustarvikkeissa kuin hevosen tavaroissa. Oikeasti laadukkaat merkit (Parlanti, Charles Owen, Euro-Star, Dyon jne) kestävät näitä halvempia merkkejä pidempään aktiivisessa kulutuskäytössä, joskaan eivät ole ikuisia. Nopeasti suosion saavuttaneet merkit kuten Kingsland eivät mielestäni eroa tuotteiden laadussa juuri esimerkiksi HV Polosta tai B Vertigosta. Silti tuon "KL-buumin" aikaan tuli hankittua kyseiseltä merkiltä liiaksikin asti kaikkea..

    Esimerkiski valmennuksissa ja ulkopuolisissa tilanteissa (kisat jne) koen "edustavani" itseäni, eli haluan myös esiintyä edukseni. En kuitenkaan esimerkiksi itse kiinnitä huomiota juuri ollenkaan muiden varusteisiin, ellei kyseessä ole joku överipinkki glitterikauhistus-ratsukko, joten tiedä sitten. Tämä tiptop-pukeutumiseen pyrkiminen on ehkä pikkumaista ja turhaa, mutta toisaalta niitä kivoja ja vähän kalliimpia vaatteita ja varusteita varten on kiva säästää ja haaveilla siitä, josko joskus niihin olisi rajattomasti varaa :)

    Olen ihan samaa sieltä tuosta asenteiden muutoksesta! Mielestäni jokainen saa pukeutua juuri niin kuin tahtoo, eikä kenenkään tulisi siitä mieltään pahoittaa tai saada aihetta varsinkaan haukkumiselle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen itsekkin vähän samanlainen! Käyn yksityistallilla jossa on paljon aikuisia ratsastajia ja osa jopa vähän varakkaampia, niin oikeastaan joka kerta lähtiessäni tallille, mietin että olen siisteissä vaatteissa. Itse aina huokailen hevostarvike liikkeissä nähdessäni jotain merkkikamppeita, jotka miellyttävät silmää! Olen itse ottanut semmoisen asenteen että kerään erilaisia merkkikamoja pikkuhiljaa :)

      Poista
  27. Ite vedän tallille Horzen tai prisman ratsarit ja jonkun paidan joka sopii säähän. En omista yhtä ainoata merkkivaateeta, koska mielestäni niissä maksaa liikaa merkki, esim. Kinslandilla olen huomannut, mitä kaupassa hypystellyt, että osa vaatteista ei vaikuta kovin laadukkailta ja hintaa on silti 130€

    Minua äsyttää se että pitäisi pukeutua kalliisti ja hienosti, eikä saa olla huoleton ja vaatteissa jotka tuntuu hyvälle.

    itse käytän aina missä liikunkin vain vaatteita, joissa tunnen oloni hyväksi, itsevarmaksi ja mukavaksi. En ajattele mitä muut ajattelee. Voin ihan hyvin mennä esim. verkkareissa ja ilman meikkiä kauppaan.

    VastaaPoista
  28. Mulla ratsastus saappaat on prismasta ja sukat useimmiten :) kypärä, hanskat, chapsit ja ensimmäiset ratsastukengät horzelta ja elämäni kalleimmat rasastushousut myös horzelta :) merkki ei kiinnosta pätkääkään :)

    VastaaPoista
  29. Ostan paljon ratsastusvarusteita ihan vaan kärkkäiseltä, jossa myydään perus horzen ja eurohunterin varusteita ja kohtuuhinnoin:) lisäksi joskus ostan hööksin myymälästä varusteita aina kun vaan pääsen. ja mulle se hinta, ulkonäkö ja materiaali on ykkösenä, merkki ei vois vähempää kiinnostaa!
    Tallilla missä ite käyn niin on hyvä ilmapiiri, ei arvostella toisten vaatteita, joten voisin vaikka pukeutua perunasäkkiin ja ei ketään kiinnostais!

    VastaaPoista
  30. Voi en ole ikinä omistanut mitään kunnon merkkituotetta, kun tallilehan mennään vaan niiten hevosten takia, ja ne tuskin välittää mietä siellä päällä on :D Tärkeintä minulle on, että vaatteet tuntuu päällä mukavalta ja ovat käytännölliset tallilla :)

    VastaaPoista
  31. Merkkiä kyselen ite sen takia, että eri merkkisissä vaatteissa on vähän eri kokoset koot. Jotkut merkit sopii hyvin joillekkin massasta poikkeaville vartaloille, niin osaa ostaa itselle sopivia vaatteita jatkossaki, jos muistaa sen hyvän merkin...

    VastaaPoista
  32. hyvä postaus ja ihana blogi :)

    mun mielestä tallille pitäis saada tulla omana itsenään, eikä alkaa miettimään mitä on päällä tai miten hiukset on. itselläni on ratsastushousut, ratsastuskengät ja kypärä, muita virallisia ratsastusvarusteita ei ole. perheemme ei ole varakas, mutta en koe muutenkaan tarvetta alkaa ostamaan merkkivaatteita. onhan se toki hienoa katsella esim. KL:n vaatteita netissä, mutta itse en ostaisi. onhan se kyllä ankeaa, kun kuulee, että muut puhuu pahaa ja nauraa selän takana toisen ratsastusvaatteista. maailma on tosiaan muuttunut!

    VastaaPoista
  33. asiaa pursuava postaus ! mulla on täysin sama asenne/mielipide kun sulla.ite meen semmosissa vaatteissa/varusteissa jotka tuntuu oikeasti mukavilta ! merkillä ei ole mitään väliä,tosin pakko on sanoa että laadukkain mitä multa löytyy on Kyra K. ja Mountain horse,ne on kestäviä ja laatusuhteeseen suht edullisia.Käytän myös säänmukaisia ja turvallisia varusteita,esim. maastossa,hämärällä kylläkin niin ratsastan ihan kirkkaanoranssilla kalastustakilla joka näkyy kilsan päähän.

    ja ärsyttää kyllä niin paljon se mite tää hevospiiri,varsinkin ratsastuskouluilla on muuttunut.itse ratsastan pienellä yksityistallilla,jossa ei ole mitään väliä mitä sullon päällä.

    VastaaPoista
  34. Mielestäni hevosmaailma on mennyt kirkuen alaspäin yhteishengen puolelta, ainakin suuremmilla ratsastuskouluilla. Yksityistalleilla asia saattaa tietenkin olla aivan eri.
    Omien kokemuksieni mukaan ratsastuskouluelämä on suurimmaksi osaksi sitä, että halutaan olla aina vaan ryhmän paras ja suosituin. Joka kerta kun käyn tallilla, kuulen jostakusta puhuttavan paskaa selän takana, aiheena joko ratsastustaidot tai vaatteet. Ymmärrän kyllä, jos ryhmässäsi on ratsastaja, joka ei yksinkertaisesti osaa. Silti sen paskan puhumisen voisi pitää järkevänä.
    Tallilla, jolla käyn, oletetaan merkkivaatteiden olevan merkki ratsastustaidosta. Moni ratsastaja myös luulee olevansa parempi ratsastaja mitä on joko pidemmän ratsastustaustan tai pelkästään sen talliporukan, jonka kanssa viettää aikaa, perusteella. Yrittäkää myös ymmärtää, että oma hevonen ei tee kenestäkään parempaa ratsastajaa tai ihmistä. Se tuntuu olevan välillä aika vaikeaa.
    En oikeasti ymmärrä, mihin hevosmaailma on menossa. Ovatko merkkivaatteet ja suosittu seura tärkeämpää kuin itse ratsastus ja hevosten kanssa olo sekä kehittyminen?

    Itselläni on perusratsastusvaatteita ja myös muutama merkkivaate. Minulle on ihan sama, kuinka muut pukeutuvat enkä ole varusteratsastajia vastaan, jos touhu ei mene täysin ylimieliseksi ja lapselliseksi.

    VastaaPoista
  35. mun kaveril on kaikki kl merkkiä mutta niitten perhe on vähän rikkaampi ehkä kuin normaalisti ja itelläni on kl sukat jotka sama kaveri osti mulle synttärilahjaks

    VastaaPoista
  36. Itsehän en ratsasta vaikka meiltä se heppa löytyykin. Lähden tallille aina ns. Tallivaatteillani eli huonoimmilla vaatteillani, koska teen tallilla töitäkin enkä halua pilata "hyviä" vaatteitani. En osaa siis niin hyvin ottaa kantaa, mut mielestäni (HUOM: oma mielipiteeni) tai siis jos ratsastaisin, käyttäisin vain kisoissa kalliita merkkivaatteita (jos edes saisin sellaisia),koska pelkäisin että ne menisivät rikki tms. ns. "arkikäytössä";-) toivottavasti ette käsitä väärin. Ihan posoitiivisessa mielessä kirjoitan:-D


    mylifedoglife.blogspot.com

    VastaaPoista
  37. Itehän oon tavallaan varusteratsastaja - Violalla ja mulla tulee kaikki kamat löytyä pinksuina! Mutta en mä mitään laatukamaa osta, vaan ihan halpiksia ja tarjouksista. Moni voi saada sen kuvan kun tilailen varusteita ulkomailta, että menis kauheesti rahaa. Todellisuudessa netistä tilaaminen tulee yleensä jopa halvemmaks jos ostaa kerralla enemmän tai porukalla.

    Mun mielestä on erittäin huolestuttavaa, että yhä nuorempien pitää näyttää tallilla hyvältä ja olla hienot ridakamat päällä. Mun mielestä lasten ei kuulu tallilla tuijottaa vaatteitaan, ei ne tee kenestäkään sen parempaa. Pärjääkö oikeesti speed airin ja pikeurin takin kanssa paremmin, epäilen. Onko sille lapselle jonka jalka vielä kasvaa mitään järkeä teettää nahkasaappaita, kun muutaman vuoden päästä ne on epäsopivat?

    Elintaso kasvaa ja on varaa ostella enemmän, mutta eikö olisi viisaampaa laittaa ne rahat säästöön kuin käyttää uusiin housuihin? Kukaan ei tarvitse kymmeniä housuja... En usko että ne kalliimmat varusteet tekee ihmisestä parempaa ratsastajaa. Esimerkiksi Horse Comfortin hanskat on täysin verrattavissa rökkeleihin, ok ehkä ei kestä ihan niin pitkään, mutta niillä onkin montakymmentä euroa eroa... Toki kypärä on musta semmonen varuste että siihen kannattaa panostaa, mutta mun mielestä muuten ei juurikaan oo merkitystä. Hyvät ratsastuskengät on myös tärkeet mutta ei näissäkään juuri merkillä oo merkitystä, enemmän istuvuudella.

    Yleensä kuulee just tota "laatu maksaa" huutelua. Onko kasvavalle lapselle pakko ostaa laatukamaa kun ne kuitenkin jää pieneksi ennenkuin kuluu puhki?

    Mulla oli violan kaa kisattaes horzest kisakamat, keinonahkasaappaat, perus euro-hunter kypärä ja jotkut valkoset hansat. ponil 30 vuotta vanha penkki, hööksin suitset ja 5 vuotta vanhat suojat. Oltaisko me pärjätty "hienoilla" kamoilla yhtään sen paremmin? ;)

    Ja jos niitä kavereita ja hyväksyntää saa hienommilla vaatteilla niin sitten kannattaa miettii onko ne ihan todellisia. Vanhemmiten kun ei enää kasva yms. on musta ihan jepa panostaa siihen takkiin ja saappaisiin ja mihin millonkin, kun niistä ei kasva ulos. Ihmiset vaan tuntuu nykysin olevan niin ulkonäkökeskeisiä. Pari vuotta sitten speed air oli cool nyt samshield, muutaman vuoden päästä tulee taas uusi ja porukka ostaa sen. Maksaako ihmiset laadusta vai merkistä näissä tapauksissa, jokainen voi päätellä ihan itse.

    VastaaPoista
  38. Itse ostan ratsastusvarusteeni agri-marketista. En edes katso minkän merkkisiä vaatteita ostan. Ostan varusteita jotka ovat suhkot hintaisia ja hyviä.

    VastaaPoista
  39. Itse tykkään ostaa oikeista hevostarvikekaupoista ratsastusvaatteet. Tuosta Kingslandista sen verran, että sukat ovat niin huonoa laatua että huhhuh.. parin kerran jälkeen kangas on nukkaantunut ja aivan ohut. Horzen sukkia käyttäessä näin ei ole käynyt. Yleensä ratsastan tennareilla, koska hiostavat saappaat/jodphurit ovat epämiellyttävät kesä helteeellä.

    VastaaPoista
  40. Itse omistan yhden KL:n fleecen ja B Vertigon lippiksen, nämä ovat ne " ns kalliimat varusteeni" itse tykkään laittaa tallille kivan näköisiä, mukavia ja käytännöllisiä, onhan kl vaattet joskus tosi kivoja ja hyvän näköisiä, muttasitä en ymmärrä miks pipo, joka on muuten tavallinen ja siinä lukee vaan kl, niin se maksaa 90 euroa.. Mutta olen samaa mieltä kanssasi , se on jokaisen asia, mitä pukee tallille, ei toisten huoli. Jos joku käyttää kingslandia, sitten käyttää, jos joku käyttää tavallisia normi vaatteita ( esim, h&m:n huppareita tavallisia farkkuja) niin sitten käyttää. Jokaisen oma asia! Se ei millään lailla kuuluu muille. Olen täsmällrrn samaa mieltä kanssasi! :)

    VastaaPoista
  41. tää oli hyvä postaus. mä oon ostanu agri marketista ne vähät mitä mulla ny on, ratsastushousut, yhen hupparin, chapsit... ja sitte oon ostanu kengät yhestä pienestä hevospuodista. mielestäni kaikilla on vapaus pukea tallille mieleisensä vaatteet, ilman että jotkut tirskuvat selän takana. on kaikkien oma asia mitä pukee päällensä. vaatteiden pitää tuntua mukavalta päällä. yleensä kyllä katson esim. ratsastushousuja ostaessa, että mikä on merkki, mutta sen ei ole minulle ollenkaan väliä, mitä merkkiä varuste on.

    VastaaPoista
  42. Housuni ostan joko hööksiltä tai horzelta yleensä alennuksesta. Paidat/takit on jotain perusvaatteita, ostettu mm citymarketista. Ja jotain vanhoja vaatteita mitä ei enää koulussa voi pitää. Kumisaappailla ratsastan melko usein vaikka jotkut nahkasaappaat omistankin:D itse en välitä yhtään mistään varusteista! Ei voisi tippaakaan kiinnostaa. Ja onneksi, onneksi hevoset tällä hetkellä omassa tallissa ja syksyllä menevät ravitalliin. (omani on siis kuitenkin ratsu) ja ravitallilla niitä ihmisiä vähät välittää mitä päälläni on:) yksi talli"kaverini" haukkuu aina horzea ja hööksiä ja kaikkia tuollaisia "huonoja" kauppoja/merkkejä. Tosiasiassa tällä ihmisellä ei itsellään ole mitään erikoisempia merkkejä, kunhan vain haukkuu minun pukeutumistani...

    Ja tää oli tosi kiva postaus!:)

    VastaaPoista
  43. Mulla on tasan yhdet kl:n sukat mikä sain kaverilta ja roecklin hanskat, koska ne ovat todella laadukkaita ja älyttömän ihanat kädessä! :) lisäksi n. 90e lami-cellin kypärä joka on tosi hyvin ilmastoitu ja kevyt. Loput varusteet on niitä perus eurohuntteria, horzea ym. Täytyy myöntää, kyllä mäkin kattelen esim. kingslandin vaatteita "merkkinä", lisäksi ne on kivan näköisiä.. :) pikeurin housut on kuulemma tosi hyvät jalassa ja kestävät, mut en oo niidenkään hinta-laatu suhteeseen vielä vakuuttunut...

    VastaaPoista
  44. Itse omistan tällä hetkellä enää yhdet ratsastushousut. Nekin sain kaveriltani ja niistä olen tykännyt kovasti. Syy miksi myin muut housuni oli se että en niitä käyttänyt ja suunnittelen ostavani siistimmät ja vähän laadukkaammat pöksyt, joita sitten voisi käyttää valmennuksissa summuissa. Mitään kalliita varusteita minulla muuten ei edes ole. Ainoa kallis ratsastus "tarvike" mitkä omistan on minun ratsastussaappaani jotka ovat Soubiracit. Ne ovat siistit ja hyvä laatuiset ja mukavat jalassa vaikka jalkaan sopivaki muovautuminen vei aikaa. Sopivat on edelleen ;)

    Niin ja en varusteratsastaja sinäänsä ole mutta onhan se kiva jos varusteet väriltään sopivat yhteen, vaikka sillä ei ratsastuksellisesti mitään väliä olekaan. :)

    VastaaPoista
  45. Ite en o ikin tajunnu varusteurheilua, mutta, siis jokainen saa tietenki käyttää,mitä vaatteita haluaa ja jos on varaa, niin ostaa merkkivaatteet talliinkin. Itselläni ei ole ikinä ollut varaa ostaa mitään erittäin kalliita merkkituotteita. Niinä harvoina kertoina, kun olen jotain kalliimpaa ostanut, esim Mountain Horsen kenkiä ja takin, on ne menneet rikki parin käyttökerran jälkeen, siitä ei ole jäänyt ollenkaan hyvää fiilistä. Halvat vaatteet ovat kestäneet mulla paljon paremmin, kuin kalliimmat.

    VastaaPoista
  46. Minulla on aika paljon merkkivaatteita mutta ei ole mitään ideaa niitä ostaa kun ei kehtaa käyttää etteivät menisi pilalle:D

    VastaaPoista
  47. Itselläni on niin halvempia kuin kalliita ratsastuskamoja. Olen investoinut hyvään kypärään, kunnon nahkasaappaisiin, mukavaan turvaliiviin ja joihinkin muihin. Suurin osa vaatteistani on ihan vain Hööksistä. Meillä olisi varaa kalliimpaan, mutten nää tarvetta sillä tallilla ne kumminkin tuhoutuisivat. Silti "merkkivaatteita" löytyy.
    Tallin ulkopuolella kumminkin suosin merkkivaatteita. Olen todennut ne laadukkaiksi ja kestäviksi, eihän ole kivaa jos vaate nukkaantuu muutamassa pesussa tai menee heti rikki.
    Myös hevosvarusteissa kalliimmassa on yleensä parempi kestävyys ja istuvuus. Niihin voi vähän satsata ettei tule hiertymiä ja kulumisen jälkiä.
    Ennen tallille menoa yleensä katson, että värit aointuvat yhteen. Täytyy myöntää, että tykkään, kun omat vaatteeni sopivat hevosen varusteisiin, esim saman värinen paita ja pintelit/huopa. Liika on kumminkin liikaa.

    VastaaPoista
  48. Mä en oo koskaan omistanu mitään 'merkki'ratsastusvaatetta, ainoa on ehkä kypärä, jonka tosin sain isosiskolta. Ratsastushousut on horzen, samoin kengät, ja tähän mennessä olen mennyt prisman kangashanskat kädessä. Nyt sain vasta hieman paremmat hanskat, nekin tosin prismasta. En oo koskaan älynnyt esim KL:n huppareita, koska miksi ostaa hevostarvikemerkkistä hupparia? :D ainoa heppamerkkinen tavara jota ei ehkä käytetä ainoastaan selässä on horzen huppari, ja se on mun varmasti hienoin varuste ikinä. Kaikki mun ratsastusvarusteet on ollut horzen tai hööksin, ei mitään merkkikamaa. Ainoan jonkinlaisen poikkeuksen tekee tosiaan toi huppari, mutta sekin vain sen takia että se miellytti mun silmää (ei sen horze-merkin takia) ja että se oli mukava ja lämmin. :)

    VastaaPoista
  49. Mä oon alottamassa ratsastusta ja varusteisiin kuuluu serkun vanhat housut ,50e halorider kypärä,109 e turvaliivi eurohunter sekin 30 % alennuksessa,nokian 4e kumpparit ja ostetaan mulle sellaset normi hanskat.Oikeita ratsastussaappaita en halunnu kun ne on kuulemma epämukavat verrattuina kumppareihin.

    VastaaPoista
  50. Kiva postaus ja ihana blogi!
    Voitko käydä kurkkaamassa: www.emminheppailut.blogspot.com
    Kiva jos liittyisit lukijaksi!:)

    VastaaPoista
  51. en tiedä kumpi olen. Kotona käytän esim. eurohunterin housuja ja horsecomfort merkkistä takkia ja tällästä mutta kisoissa+valmennuksesssa käytän mun kl housuja ja huppareita ja takkeja ja sit mulla on mountai horsen saappaat ja lamicellin sravorski kypärä

    VastaaPoista
  52. Itse en juuri merkkituotteita omista, enkä ole koskaan ollut varusteratsastaja. Kiinnitän toki huomiota vaatteiden laatuun, ulkonäköön ja siihen, miltä ne tuntuvat/näyttävät päälläni, mutta en käsitä, miksi ratsastusvaatemerkeistäkin on tullut iso juttu, joka voi johtaa pahimmilaan jopa tallikiusaamiseen.

    Ehkä suhteessa "arvokkain" varusteeni tällä hetkellä ovat mustat Roecklin hanskat, joita en hankkinut niiden suosion vuoksi, vaan siksi että tuntuvat mukavalta kädessä ja niissä on tosi hyvä pito. Ovat myös säilyneet täysin ehjinä pitkään - omasta mielestäni siis hintansa arvoiset.
    Lisäksi minulla on hyväkuntoinen, käytettynä ostettu Pikeurin kisatakki, josta pidän koska se tuntuu sopivalta päällä (toisin kuin monet muut sovittamani kisatakit. Siihen ne merkkivarusteet sitten jäivätkin, muut varusteet ovat Horzea tai muuta "halppismerkkiä" ja hyvin olen kehittynyt ratsastuksessa - sehän se tarkoitus kuitenkin on... vai? ;)

    Minulle on sama, millaisissa tamineissa kukin ratsastaa. Kunhan kaikki ovat tyytyväisiä. Toisia ei tarvitse leimata epähenkilöiksi siksi, etteivät he satu käyttämään muodissa olevia merkkejä. Hei haloo - se on tallikäytävä, ei catwalk!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on myös Roeckelin ratsastushanskat, jotka ovat ensimmäiset oikeasti laadukkaat ja hyvät hanskat jotka mulla on koskaan ollut :) Vähän pelotti ostaa niin kalliit, sillä olen mestari hävittämämään etenkin hanskoja.

      Hyvä kommentti! :)

      Poista
  53. No nyt parin vuoden kokemuksella voin sanoa, että CRW on tajuttoman hyvä ja kestävä merkki, hinta on siinä hiukan keskiluokan alapuolella, mutta ostaisin kyllä vaikka hintaa olisikin 50 € enemmän!
    Omistan:
    - kahdet ratsastushousut, mountain horsen talviratsastushousut (serkulta sain) ja CRW normi ratsastushousut (ostin hööksiltä, hintaa oli 78,90 €) tässä välissä oli parit pieneksi jäänet, sain ne kaikki kolme lahjaksi ja siirtyivät muutamaa vuotta nuoremman tutun käyttöön.
    - CRW palaturvaliivi. En ole vielä käyttänyt, koska hommasin vasta pari viikkoa sitten (hööksiltä (yllättävää?) hintaa oli 119,00 € ja uskon vakaasti että on hinnan väärti) sitä ennen oli käytössä (kaiketi horzen) prismasta hommattu kokoturvis (160,90€), joka jäi kumminkin liian pieneksi ja siirtyi samaiselle tutulle, joka ne ratsaritkin sai. Omistin myös horzen (109,00€) prismasta hommatun paliksen, sitä en tosin koskaan käyttänyt koska oli liian iso. Vein serkulle lahjaksi.
    - näppylähanskoja ja semmoisia on ollut jo miljoonia + prisman 15 € talvihanskat, uudet olisi tarkoitus ostaa, sitten kun on ylimääräistä rahaa...
    - Sukkia. Liikaa sukkia. Ainakin kymmenen paria. Kaikki paitsi kahdet saatu lahjaksi. Nekin kahdet ostin prismasta koska maksoivat VAIN 20 € ja olivat vielä talvipohjallisilla. Ainoat merkkisukat on kaverin vanhat CRW:n pinkit ihanuudet.
    - takkeja on ollut nyt parit ihan vain icepeakin tuulirukkasta. Prismasta ostin (totta kai alekärrystä) ja hintaa taisi olla 20€ kappale. Serkulta sain joululahjaksi horzen ratsastushupparin, joka on kyllä ollut älyttämän hyvä käytössä!
    - Saappaat. Merkkiä en tiedä. Jäi pieneksi. Meni tutulle. Käytettynä ostin ja hintaa oli kaiketi 10 €. Sitten sain serkulta ainakin kuusi vuotta vanhat ratsastuskengät ja LIIAN PIENET CHAPSIT :(((((( olivat hyvät käytössä, kengät löytyy edelleen ja on vieläkin käytössä, chapsit jouduin laittamaan eteenpäin...
    -Halo Riderin kypärä. Hintaa oli 50 € ja kesti hyvin käytön. Nyt on uusi HR hankinnassa, koska tuolla edellisellä kerkesin tippumaan 4 kertaa niin että kahdella viimeisellä (oli sama tunti) hommasin itselleni aivotärähdyksen.
    Tallilla minulle tärkeintä on, että viihdyn siellä. En pohdi kovin usein mitä laitan päälle. Lähinnä vain vetäisen ratsipökät jalkaan ja kaapista mah. vanha paita päälle. Ratsastuskengät on muuten todella hyvä keksintö! Kantapääongelmat on taakse jäänyttä elämää...

    VastaaPoista
  54. Tää oli tosi mielenkiintoinen asia. Itselläni on vähän mitä sattuu kampetta. Yleensä minulla on ratsastustakkina woxon toppatakki tai h&m takki. Kyllähän multa löytyy noita horzenkin tuotteita aikamoinen kasa kaapista. Kaikki ratsastushousuni mitä käytän, on ostettu horzella, ja muutamissa housuissa on reikä polvessa tai reiden kohdalla. Itsellä on tavikäytössä crw hanskat, koska ovat lämpimät ja hyvän tuntoiset, eikä sormet jäädy kovemmallakaan pakkasella. Itse en osta kalliita varusteita, mutta olen varusteväri ratsastaja. Käytän punaista huopaa, punaisia pinteleitä ja mukana on joskus muutakin punaista sillon tällöin.

    VastaaPoista