keskiviikko 25. tammikuuta 2012

leikkauspäiväkirja osa 1 + videopostaus

Noniin, nyt on leikkaus ohi ja paranemisyritys lähtenyt käyntiin. Olen nyt vähän paremmassa kunnossa ja jaksan jo olla tietokoneella ja muutenkin olen pirteempi, joten päätin tulla kirjottamaan teille leikkauspäivästäni.
Aluksi näin ilmoitan, että mikäli teitä joitakin lukijoita ei kiinnosta lukea leikkauksesta ja sen jälkeisestä paranemisesta, kaikki leikkauspäiväkirja- otsikoidut postaukset kannattaa jättää väliin :)

Leikkaus siis suoritettiin 23.1 Helsingissä. Paikanpäällä olin noin 6.50, jolloin mut avustettiin omaan vuoteeseen ja vaihtamaan sairaalavaatteet päälle. Lisäksi sain esilääkityksen, joka tarkoitti siis rauhoittavaa lääkettä, etten panikoisi leikkausta.
Noin 45 minuuttia makoilin sängyllä ja odottelin leikkaussaliin pääsyä. Olin ensimmäisenä jonossa leikkaussaliin, ja olin iloinen ettei mun tarvinnut venailla ihan hirveän kauaa. Kahdeksalta hoitajat sanoivat että nyt lähdetään ja siispä mut kuljetettiin sairaalasängyssä leikkaussaliin.
Kävelin itse sängylle makaamaan ja mulle asetettiin neuloja ja "unitarroja" ympäri kehoa. Sain mustan maskin, johon jouduin hengittämään ja samalla suoneen laitettiin nukutusaine. Muutaman kerran henkäisin ja se oli siinä.

Heräämössä oli jännää. Aloin pikkuhiljaa tokenemaan ja heräilemään, mutta mieleni oli sunnuntaipäivässä, jolloin olin hyppäämässä Bohemialla maneesissa. Katselin heräämössä ympärilleni, mutten voinut tajuta että olin juuri ollut leikattavana, vaan olin 100% varma että oli vielä sunnuntai ja leikkaus olisi edessäpäin. 20 minuutin kuluttua olin kuitenkin sen verran järjissäni että tajusin et nyt olenkin sairaalassa ja mut on juuri leikattu. Kyselin hieman sekavana hoitajalta, kuinka kauan leikkaus kesti, miten sujui ja kuinka kauan olen ollut heräämössä. Sain selville että leikkaus oli kestänyt 2h 40 minuuttia, heräämössä olin ollut 20 minuuttia ja leikkaus sujui onnistuneesti.

Yhden aikaan mut vietiin osastolle lepäämään. Olo oli edelleen tokkurainen ja väsynyt, mutta olosuhteisiin nähden voin hyvin. Vanhemmat olivat koko päivän seuranani ja välillä hoitajat kävivät laittamassa antibiootteja ja muita lääkityksiä suoraan suoneen.
Yöllä en saanut nukutuksi kun alle 4 tuntia. Vihaan sairaaloita niin paljon ja lisäksi mua ällöttävät suunnattomasti muut potilaat. Salissa oli lisäkseni noin viisi muuta potilasta, joista yksi oli kehitysvammanen ja saattoi yhtäkkiä alkaa huutamaan kurkku suorana. Kaksi potilaista oli vanhoja pappoja, jotka kuorsasivat niin kovaa että koko sali kaikui. Samalla toinen heistä huusi epämääräisesti ja puheli unissaan, joten eihän sellaisessa metelissä saa kukaan nukutuksi! Yksi potilaista, joka oli verhon toisella puolella, oli noin reilu 50 vuotias mies, joka piti yövaloa päällä yli yhteen, lisäksi hän puhui yksikseen ja kirosi, kuinka vaikeita lääkepurkkeja on avata..!

Seuraavana päivänä oli lääkärien kierros, jossa lyhyesti kyseltiin vointi ja mitä on tehty ja mitä tuleman pitää. Päivä kului maatessa ja lueskellessa lehtiä. Neljän aikaan lääkärini tuli katsomaan ja kyselemään vointia, sekä kertomaan perusteellisemmin leikkauksesta ja paranemisesta. Pääsisin siis kotiin heti kun vain itse haluan ja saan kyydin, ja noin kuukauden ajan joudun syömään pelkkiä keittoja sekä pehmeää ruokaa. Liikuntaa, jossa tapahtuu tärähdystä (juokseminen yms), täytyy välttää vähintään kuukausi, ihan miten paraneminen vain edistyy. Mulle on asetettu siis ruuveilla kaksi titaanilevyä leukaan, sekä luunkiihdytinainetta, joka edesauttaa oman terveen ja uuden leuan kasvamista. Kun tämä vaihe on saatu "tehtyä", joudun uuteen operaatioon jossa mulle tällä kertaa asennetaan neljä tekohammasta juurrutettuna paikoilleen. Saan siis täydellisen hammasrivistön eikä vuoden päästä huomaa yhtään, että mulle oltaisiin koskaan mitään tehtykään :)

Saa taas olla kiitollinen suomalaisille lääkäreille ja kirurgeille kuinka upeaa työtä he osaavat tehdä. Ei tarvitse pelätä että joutuisi huonoon hoitoon täällä Suomessa, vaan voi olla kokoajan turvallisella mielellä kun tietää että on luotettavissa käsissä. Olen luonteeltani ihminen, joka tarvitsee paljon kannustusta ja rohkaisua että osaan pitää positiivisen mielen yllä, ja lääkäreideni ansiosta osaan myös ottaa tämän leikkauksen positiivisella mielellä ja osaan jopa nauraa itselleni, vaikken tule koskaan enää tuntemaan osaa leuastani. Se vaikeuttaa syömistä sen verran, etten tunne millon ruokaa valuu suupieltä pitkin ja kuinka paljon sotken. Vanhemmat sekä minä itse ollaan saatu isot naurut, kuinka vammaselta osaankaan näyttää syödessäni! Lisäksi tunnen itseni jälleen pieneksi lapseksi, sillä hampaita puuttuu eikä puheesta saa aina täysin selvää.

Tämä kaikki on kuitenkin ohimenevää, ja jo muutaman viikon päästä turvotuksen pitäisi olla poissa ja kasvot palautuneet suht normaalin näköisiksi :) Tällä hetkellä mua voi verrata forever alone -hymiöön, tai perunaan. Kyllä, olen ihan samannäköinen!

Vielä lopuksi julkaisen teille sunnuntaina kuvatun videopostauksen päivästäni. Muistin, etten ole tehnyt pitkiin aikoihin videopostausta ja hyvitykseksi siitä, sekä tästä, etten pääse kirjoittelemaan niin usein blogiin, päätin toteuttaa postauksen. Ja kuten sanoin, postaus on kuvattu _sunnuntaina_, joten puhun että leikkaus on "huomenna". Joka tapauksessa, nauttikaa.. (;

37 kommenttia:

  1. oon vieläkin helpottunut että meni hyvin, ihanaa :) pitää nähdä ku suostut taas ihmisten ilmoille! ;)

    VastaaPoista
  2. Hupaisa toi teijän nukketeatteri :D

    VastaaPoista
  3. Hahah voi ei :D Tätä oli kiva kattoa :D

    VastaaPoista
  4. tosi kiva et kaikki suju tosi hyvin ! :) pakko alkaa kattoo tota videopostausta nyt ! :D

    VastaaPoista
  5. tosi kiva et toi leikkaus sujus hyvin (: toi oli tosi kiva videopostaus! :D

    VastaaPoista
  6. tällänen leikkauspäiväkirja on kiva (: millon meneet kouluun ? :)

    VastaaPoista
  7. Hyvä kun meni leikkaus hyvin, ja itse luen mielelläni mitä tahansa tekstiä, koska kirjoitat tosi hyvin :) Ja ihana videopostaus!

    VastaaPoista
  8. Julia Jan 25, 2012 10:11 PM
    tosi kiva et toi leikkaus sujus hyvin (: toi oli tosi kiva videopostaus! :D

    VastaaPoista
  9. Hyvä että leikkaus meni hyvin !:) mut mä en oo ihan perillä et _miks_ sulle piti tää leikkaus tehä ?

    paranemisia! + blogis on mun ehdoton suosikki !:>

    VastaaPoista
  10. kiva postaus, ja tosi hyvä idea toi leikkauspäiväkirja :):) ja paranemisia!!

    VastaaPoista
  11. kiva postaus ja paranemisia! :)

    VastaaPoista
  12. Kiva että leikkaus meni hyvin ja paranemisia! Muuten miten olet saanut tuon yläreunan tuollaiseksi?

    VastaaPoista
  13. Tosi kiva postaus !! :) oikein kiva lukea :D Mutta miksi ihmeessä sinulle tehtiin leikkaus ? :D

    VastaaPoista
  14. Kiitokset jälleen jokaiselle kommentin jättäneelle :)

    Anonyymi1: Kouluun saan mennä heti kunhan vain jaksan, mutta sairaslomaa on kirjotettu 3 viikkoa. Aion mennä kouluun kunhan tää turvotus laskee.

    Ja tiedoksi kaikille: lukekaahan muutama postaus taaksepäin, siellä lukee leikkauksen syy !!!! Mulla siis oli kasvain (hyvänlaatunen mutta harvinainen) tuolla leuassa ja siksi leukaluuta täytyi poistaa.

    VastaaPoista
  15. jee hyvä kun leikkaus meni hyvin! :) ai et enään ikinä tunne osaa leuastasi :o

    VastaaPoista
  16. kiva et leikkaus meni hyvin! =) ja videopostaus oli kiva! ää kuinka sä kestät olla ilman ratsastusta puolvuotta= ? :o jos se oli niin kauan :D

    VastaaPoista
  17. Hieno juttu! Odotinkin koko ajan kuulumisia leikkauksen jälkeen. Luen blogiasi anonyymisti siis. =) Nyt vaan tsemppiä paranemiseen!

    VastaaPoista
  18. Anonyymi: Aivan, en tunne puolta leukaa ollenkaan. Se on kuitenkin pieni harmi siihen että kasvain on saatu pois ja saan terveen leuan tulevaisuudessa :)

    Julia: Todennäköisesti ratsastustauko tuleekin lyhenemään aika lailla, mut kauheetahan toi on jos pääsen vasta juhannuksen tienoilla ratsastaa :/

    Kiitos Riialle ja Hanna-Marille!

    VastaaPoista
  19. kiva kun leikkaus meni hyvin! Oon aina tykänny tositosi paljon lukea sun blogia! :) Harmi kun niin pitkään et saa ratsastaa, mut onhan se sit kiva ku ei oo sellasta monsterii leuassa..:D Ja kiva tää leikkaus päiväkirja! Ja toi postauskin oli tosi kiva :)

    VastaaPoista
  20. hirmusesti paranemisia sulle (: iteki ollu joskus vitosella leikkauksessa Hesassa kun tän meitin pikkukylän hammaslääkärit keilas eikä laittanu yhtiä kuvia eteepäi ja jouduin sit ienleikkauksee ja samal istutettii uutta luuta tai mitä lie olikaa ja olin kans tollasel kuuril et piti syyä vaa jtn keittoja ja aluks pelkkää jäätelöä ja ei saanu tulla mittää tärähdyksiä. Mutta paaljon tsemppiä (:

    VastaaPoista
  21. tosi kiva postaus ja parnemisia !:) voisitko joku kerta tehä postauksen sun kynsist ja miten teet ne yms kuy sulla on nyt varmaan päivisin aikaa ? ++ tee nyt videoitkans !:D ja sit noist kynsist viel ni voisit laitella niist kuvii aina postauksii :DD

    VastaaPoista
  22. Oivoi, nauroin ihan liikaa tossa ''nukketeatteri'' -kohassa ! Ootte ihan luonnonlahjakkuuksii. (: Ja paranemisia sinneppäin <:

    VastaaPoista
  23. Tinttu: Kuullostaa aika samanlaiselta tapaukselta kun tää munkin :) Kuinka pitkään sulla kesti turvotus?

    Anonyymi: Kiitos ideasta, oon joskus ajatellutkin et voisin jonain extrana tehä kynsitutoriaalin tai laitella kuvia kynsistäni :) tällä hetkellä mulla on kynnet taas kasvuvaiheessa ja ihan eripituisina, joten ei ihan heti kuitenkaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt heitit pahan :D! siitäki nyt sellanen ööm 8-9 vuotta mut oisko jotain reilu viikko vai kenties pari? Hatara muisti ettei taho muistaa millään :D

      Poista
  24. Tosi kiva kun leikkaus meni hyvin! :3 Ja tuo leikkauspäiväkirja on tosi hyvä idea, aion ainakin jatkossa niitä lukea. :----) Hihittelin tolle nukketeatteriesitykselle. Se oli tosi hyvä! : D

    VastaaPoista
  25. paranemisia,ja kaikkea hyvää (: sulla on jo valvatasti lukijoita (minäkin olen lukija,ja tää on ihan 1blogi ! (;) niin ois kiva joku erinlainen ja sellanen :D esim.toi ois ihan jees tuo kynsi juttu,sitkun vaan teet sen.
    Tosi hyvä juttu,että kasvain saatiin pois, mutta eikö sua pelota kun et tunne leukaasi enään ikinä ? ):
    Mulla ois vielä kyssäri,että onko Bohembia vai Viksu tärkeämpi ? kiitooos jos vastaisit ! (=

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pinja: Ei pelota, sillä se ei haittaa yhtään mitään, vaikka luulis että tosi ärsyttävä tunne :) Mut ihminen tottuu kaikkeen tosi helposti ja itekkin totuin jo parissa päivässä tunnottomuuteen. Kyllähän se esim. pakkasilla ulkoillessa vähän häiritsee koska ei tunne tietystä kohtaa kylmyyttä :D

      Poista
    2. Niin ja vastaus tuohon toiseen kysymykseen..

      Kumpikin hevosista on mulle tosi tärkeitä, mutta jos ajatellaan ratsastuksen ja oman kehittymiseni kannalta, niin Bohemian kanssa haluaisin tehdä mielummin töitä. Viksu on aivan ihana ja maailman kiltein nallekarhu, mutta valitettavasti ikää jo löytyy eikä osaamista ole niin paljon kuin Bohemialla.

      Poista
  26. Kiva, että leikkaus meni hyvin! Ja kiva toi videopostaus.
    Itselläni on myös blogi jonka olen tehnyt noin viikko sitten. Miten olet saanut blogiisi lukijoita? Toivottavasti vastaat :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En osaa sanoa, olen muutaman kerran laittanut osoitteen Hevostalli.nettiin sekä mainostanut Youtube-kanavallani, sieltä ne kai ovat tulleet :)

      Poista
  27. Mooi! Oon laittanu jo pariin mun lempi blogiin saman jutun et oon seurannu sun blogia jo kauan anonyyminä ja vinkkaillut kavereille joista pari on blogistasi innostunut, mutta nyt oon tehnyt itselleni ja hevoselleni oman blogin. Kirjotan nyt anonyyminä kun en ehdi kirjautua sisään. Ja kysyn samaa kun Iitu :) tossa on mun blogin osote
    http://immylainen.blogspot.com/

    Sun blogi on ihana!

    VastaaPoista
  28. Munkin mielestä blogi on aivan ihana! <3 Ja mun blogi on : iitunponiblogi.blogspot.com :)

    VastaaPoista
  29. Paranemisia sulle :) Mukava taas vaihteeks kattoo videopostauskin ! Mukavaa vaihtelua. :)

    Onko Aadalla oma talli ja asuuko bohemia siellä ? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, Aadalla on oma talli ja Bohemia asuu siellä :)

      Poista